College

Hej allihopa!
 
Jag blev ombedd att berätta lite om hur jag gick tillväga för att ansöka till college här ute, och även lite info om skolan m.m, så jag tänkte dela med mig lite om det för er som är intresserade! 
 
Skolan jag ska gå på är ett community college, vilket är en skola som endast har 2 åriga utbildningar eller separata kurser. Jag ska gå ett program där jag skall studera Journalistik. Det har alltid varit mitt stora intresse och dröm, så jag tänkte att jag måste starta någonstans. 
 
Eftersom att det är ett community college är priset inte lika högt som dem "fyraåriga collegena". Priset för dessa skolorna är mer anpassad till studenternas budget så att så många som möjligt skall få möjligheten att studera, oavsett budget. Jag kommer att betala cirka 33 000 per termin, och utbildningen är två år, så det blir totalt ca 100 000 för dem två åren. Vilket är väldigt mycket billigare än dem flesta skolorna här i New York. Vissa skolor har 100 000 kronor per termin. Vilket är helt sjukt. Jag kommer att ta ekonomisk hjälp utav CSN lån.
 
Jag kommer att bo med min pojkvän, och alltså inte på något campus, då de flesta community colleges inte har något campusboende. 
 
Vägen till att ansöka är ganska lång och omständig, eftersom att man är internationell student, och du måste ha massa orginal dokument, så som dina betyg (översatta på engelska, bevis på sponsorer (både boendesponsor och finansiellsponsor), hälsodokument, bankuttdrag (på engelska) och massa mer. Visumansökan i sig är också en process, och jag skall hem till ambassaden i Sverige och ansöka om ett nytt visum nu när jag blivit antagen til skolan. 
 
När jag har mer att uppdatera er om angående detta ämnet så lovar jag att göra det. Förutom det, några mer frågor? 
 
Kram 
 

Kommentera här: