Weird things about america

Saker som gör mig galen ibland i detta gigantiska land:
 
 
How are you” is a greeting, not to be mistaken for any sort of interest in you.
Asking this question will launch any foreigner into a diatribe about their personal wellbeing. Americans don't care and will probably think you're really self-important if you start elaborating.
 
Som svensk vill vi gärna svara exakt hur vi mår och förväntar oss att någon lyssnar/bryr sig. Men nej, folk säger detta precis som vi säger "Hej" . Lärt mig den hårda vägen. 
 
Your coins are senseless (c'mon, that's a good pun).
A dime is smaller than a nickel, but worth twice as much, and also smaller than a penny, which actually costs taxpayers money to produce. They also have nicknames like nickels and dimes that don't tell you anything about their denominations. 
 
Jag har varit här i snart 1 år och kan fortfarande ALDRIG komma ihåg vilka mynt som är vilka, för det MAKES NO SENSE. Mestadels låter jag människorna i kassan peta ut mynten i plånboken, eller så använder jag dem inte alls och har ett helt hav med mynt sen. Blir galen
 
Tipping has no set guidelines.
Even Americans are divided over this issue
 
Ingen vill tippa, så varför måste vi göra det? 
 
You can dish criticism, but you can’t take it.
Americans like to consider theirs the "greatest country on Earth" and criticize everything from Canada’s awesome healthcare to Angela Merkel’s skirt suits. But the second anyone so much as makes a face at chili cheese fries, Americans freaking lose it. 
 
Allting kretsar inte kring USA, dig eller dina åsikter. Acceptera det faktumet. AND PLEASE, lär er något om omvärlden, ni är inte särskilt allmänbildade. 

Kommentarer:

1 Nathalie:

Hej,

Jag åker som au pair till USA i februari 2015, och hittade hit från lite googlande :)

Det ser ut som du har det toppen och det var kul att läsa om dina förbereedelser inför året.

Såg också att du har pojkvän, hur har det gått under ditt år? Pratar ni mycket? Vad är ert positiva sätt att ha ett förhållande på distans? :)


Svar: Hej Nathalie!
Kul att du hittade hit och att min blogg kan vara till hjälp!

Det var så att jag hade pojkvän innan jag åkte, men vi gjorde slut innan jag åkte, inte på grund av att jag skulle åka, utan av andra anledningar. Jag träffade dock en kille här i USA som jag skall flytta ihop med nästa år, du kanske mixade ihop det hela med att gå tillbaka i bloggarkivet!

Jag vet kompisar som är au pairer, som har kvar sin pojkvän under au pair året och det har funkat alldeles utmärkt. Det kommer gå jättebra för er om ni bara har ett mål och en plan på hur ni skall hålla ert förhållande vid liv.

Kram :)
Daniella

Kommentera här: